Noen som kan hjelpe til med IT-ting?

Av: Morten Lossius  |  Publisert: 4. januar 2021  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Klubben er ute etter en eller flere som kan bidra litt med IT-oppgaver. Det er ikke mye jobb, og ta kontakt også dersom du kun kan bidra av og til.

Nedenfor er en beskrivelse av de ulike oppgavene som omhandler IT.

Internett/fiberkabel
Det er egentlig ikke så mye jobb med dette. Klubben har stabil fiberlinje gjennom Viken Fiber, og det er satt opp en TP Link mellom klubbhuset og stabburet. Det er laget en rutinebeskrivelse som angir hvordan man feilsøker dersom internett eller en pc/tv/annet ikke fungerer. Dersom denne rutinebeskrivelsen følges så skal det i teorien ikke være behov for å kontakt en IT-ansvarlig.

Webside
Klubben webside baserer seg på Clubsite CMS, dvs en publiseringsløsning. Denne er veldig enkel å bruke dersom man har litt erfaring med publiseringsløsninger. Her legges det i snitt ut ca 2 korte artikler ut per måned som en IT-ansvarlig må bistå med (teksten kommer fra noen andre).

PC, skrivere og Google Disk
Det er kjøpt inn nytt utstyr det siste par årene, og både PC-er og skrivere er satt opp og fungerer bra. Det kan være at det av og til kommer spørsmål om bruken av disse, men svært sjeldent. Klubben holder på nå å ta i bruk Google Disk, og her kan det være noe behov for å hjelpe enkelte i gang med bruken. Vi ønsker at alt lagres i skyen slik at man unngår tap av data dersom det skjer noe med enten bygninger eller pc.

Kasseapparat, betalingsterminaler og Vipps
Klubben har en avtale på kasseapparatløsningen som går ut nå i 2021, og da vil man erstatte den med en annen løsning som er litt mer moderne. Valget om løsning er ikke tatt. Vipps for bedrift forsvinner, så klubben inngår avtale med en tredjepartsleverandør som sikrer at vi kan bruke Vipps videre.
Betalingsterminalen på drivingrangen drives av EBS Systemer, og her er det også laget rutinebeskrivelse som gjør at det sjeldent er behov for at IT-ansvarlig må kontaktes.

Golfbox
Det er ingen behov for support på Golfbox for IT-ansvarlig. Medlemshåndtering skjer av regnskapsfører, og turneringskomiteen har kontroll på både turneringer og scorekort-utskrifter. Dersom det kommer nye funksjoner i golfbox så kan det være at man må bistå litt i å finne ut hvordan de fungerer.

Strategi og innkjøp
Det vil være behov for bistand i forbindelse med innkjøp av nytt utstyr, samt med strategidiskusjoner om veien videre IT-messig.

Oppsummering
Som oppramsingen ovenfor antyder så er det ikke mye arbeid med det å være IT-ansvarlig i klubben. Og dersom man får telefon om at noe ikke fungerer så er det viktig å få vedkommende til å følge rutinebeskrivelser osv først, før man eventuelt må bistå. Det kreves ingen spesiell IT-utdannelse, kun interesse for data og IT. Dersom det dukker opp problemer som krever mer kompetanse for å løse så finnes det ressurser i klubben som kan bistå i enkeltsaker.

Det viktigste er at man bidrar til å utarbeide rutinebeskrivelser og hjelpedokumenter slik at de andre kan løse problemene selv.

Dersom du har mulighet til å være en av flere IT-ressurser i klubben så ta kontakt med Erik Brede Hansen på erik.b.hansen4@gmail.com  eller mobil  932 54 674.