Midlertidig lokal regel om ballplassering i bunker.

Av: Bjørn André Pedersen  |  Publisert: 20. mai 2020  |  Siste nyheter  |  Arkiv

På grunn av koronasituasjonen er alle raker fjernet fra bunkerne for å hindre smittespredning. I den forbindelse er det laget en midlertidig lokal regel om ballplassering i bunker som Lillestrøm GK vil ta i bruk.

Selv om en slik midlertidig lokal regel er innført kan runder være handicaptellende, men det forutsettes at den lokale reglen er innført ordrett slik den er skrevet nedenfor.

Midlertidig lokal regel om ballplassering i bunker

Når en spillers ball ligger i en bunker, kan spilleren ta fritak uten straff én gang ved å plassere den opprinnelige ballen eller en annen ball i og spille fra dette fritaksområdet:
  • Referansepunkt: Punktet til den opprinnelige ballen.
  • Størrelse på fritaksområde målt fra referansepunkt: Én køllelengde fra referansepunktet, men med følgende begrensninger:
  • Begrensninger for plassering av fritaksområde:
    • Må ikke være nærmere hullet enn referansepunktet, og
    • Må være i bunkeren.

Etter denne lokale regel må spilleren velge et punkt for å plassere ballen og bruke fremgangsmåten for å plassere tilbake en ball etter regel 14.2b(2) og 14.2e.
Straff for å spille ball fra et feil sted ved brudd på lokal regel: Generell straff etter regel 14.7a.